Monday, April 28, 2008

Tempoyak Goreng Udang...

Buat tempoyak goreng ni sbb ternampak dlm blog Edazman (resepi Dayang ler tu... yarabbi Dyg oiii...meleleh aik liur kamek nanggar!), terliur akak tengok. Ini orang-orang Sarawak je selalu buat stail mcm ni... Kalau kat Perak dia org lebih suka makan mentah+cili padi+ikan bilis. Lepas tu makan dgn timun.


Bahan-bahan:
10 -15 ekor udang basah (boleh digantikan dgn ikan bilis juga)
2 senduk tempoyak (buat sendiri)
5 biji cili padi
1 biji cili besar merah
3 biji bawang merah
1 biji bawang putih
1 biji bawang besar
Garam & gula secukup rasa
Minyak

Cara:
  • Bersihkan udang, buang urat hitam, cuci & toskan.
  • Tumbuk bawang merah, cili padi & bawang putih.
  • Bawang besar & cili merah di mayang.
  • Tumis bahan2 tumbuk hingga naik bau.
  • Masukkan udang, masak sebentar.
  • Masukkan tempoyak, gaul rata & balik2kan hingg sekata.
  • Masukkan cili besar & bawang besar. Biarkan layu sebentar.
  • Masukkan garam & gula. Sesuaikan rasanya.
  • Tutup api & boleh ler dihidangkan dgn nasi putih.

1 comment:

Dianne said...

kakpah,kitak tok juak,dah lah tok musim durian,kamek malas nak makan,dah nangga tok lalu nak makan kamek heheehe godaan godaan!!!!