Saturday, January 19, 2008

Quiche Tuna Berkeju

Diceduk dari blog The Great Mat Gebu.. terima kasih Mat kerana resepi ni mmg sedap sangat... separuh akak buat berbuka puasa hari ni.. separuh lagi akak bagi sbg potluck di Subud (ada ceramah agama sempena hari asyura di Darnall).

Bahan Pastri :
220 g tepung gandum
125 g mentega sejuk, didadu
1 camca besar gula aising
1 biji telur, dipukul sedikit
1/2 camca teh serbuk bawang putih (optional)

Bahan Inti :
1 tin tuna flakes in olive oil, ditoskan
1 biji bawang besar, cincang halus
1 ulas bawang putih, cincang halus
1 cawan mix vege (campuran lobak merah, kacang pis dan jagung)
1 camca besar mentega
1/2 cawan susu segar
2 helai bay leaf
1/2 ketul kiub pati ikan bilis "MAGGI"
1 camca teh serbuk lada hitam
2 camca besar hirisan daun bawang*
25 g parutan keju cheddar*(*untuk hiasan)

Bahan Kastad:
3 biji telur*
1/3 cawan susu segar*
1/2 camca teh serbuk lada hitam*
Secubit garam*
(*dibancuh hingga rata)


Cara-cara:

Untuk Pastri:

  • Masukkan tepung, gula aising dan serbuk bawang putih (jika guna) dalam satu bekas. Gaul rata. Masukkan mentega dan gaul ramas dengan hujung jadi sehingga adunan berupa serbuk roti. Tuang telur sedikit demi sedikit sambil digaul pantas hingga menjadi doh yang tidah melekat di tepi mangkuk. Bungkus dengan plastic cling dan dinginkan 20 minit. Tak pe jika telur tidak habis digunakan.

Untuk Inti:

  • Panaskan mentega dalam kuali, bila cair, tumis bawang besar dan bawang putih hingga wangi, masukkan bay leaf dan mix vege, gaul rata. Masukkan ikan tuna, serbuk lada hitam, pati ikan bilis dan juga susu. Kacau hingga semua sebati dan masak dengan api perlahan hingga kering. Angkat dan buang bay leaf. Ketepikan.

Penyediaan Quiche Tuna Berkeju:
  • Keluarkan doh, canai diantara 2 keping plastik. Canai setebal 0.3cm dan berdiameter 30cm. Alihkan ke dalam acuan tart (24cm) yang dasarnya boleh ditanggalkan. Kemaskan dan potong lebihan doh, cucuk permukaan doh dengan garfu. Alas doh dengan aluminium foil, dan masukkan kekacang. Bakar 15 minit pada suhu 175C. Kemudian, alihkan aluminium foil dan sambung bakar untuk 10 minit lagi. Keluarkan pastri tadi dari oven, ratakan inti dan tuang bahan kastad. Tabur hirisan daun bawang dan parutan keju cheddar. Sambung membakar untuk 25 minit lagi hingga permukaan quiche kuning keemasan. Sejukkan sebelum dipotong untuk hidangan.

No comments: