Wednesday, October 24, 2007

Kek Lapis Proton Saga


Bahan-bahan:
Untuk adunan dalam kek:
250gram butter
5 biji telur ayam
1 gelas gula halus
1 gelas tepung gandum
1/2 gelas tepung susu (tak kira apa jenama)
1 tin kaya
1 sudu teh esen vanilla
Pewarna merah, hijau & kuning

Cara-cara:
Butter dan gula dipukul hingga sebati dan putih. Masukkan telur satu persatu, pukul hingga sebati dan sekata. Masukkan kaya, susu tepung, tepung gandum dan esen vanilla. Gaul sebati. Kemudian bahagikan adunan kepada 3 bahagian yg sama banyak. Bahagian pertama masukkan pewarna merah, bahagian ke 2 masukkan pewarna hijau & bahagian ke 3 masukkan pewarna kuning. Bakar setiap lapisan berlapis2 samada 3 lapisan, 6 lapisan atau 9 lapisan (ikut kerajinan masing2). Bila telah siap, biarkan sejuk terlebih dahulu. Bila dah sejuk potonglah bebentuk dadu (empat segi tepat). Ketepikan dulu.

Adunan pertama yg telah dipotong dadu (empat segi tepat)

Bahan-bahan
Untuk adunan luar kek:
250gram butter
5 biji telur ayam
1 gelas gula halus (kalau tak nak manis kurangkan separuh gula)
1 gelas tepung biskut merry
1 tin kaya
1/2 botol horlick
1/2 tin susu manis

Cara-cara:
Gula dan butter dipukul hingga kembang dan putih. Masukkan telur satu persatu. Selepas itu masukkan tepung roti, kaya, horlick dan susu manis. Gaul hingga sebati dan sekata.

Kemudian ambil kek yg telah dipotong dadu tadi, kemudian masukkan semua ke dalam adunan yg ke 2. Gaul rata tp jgn terlalu kuat, takut kek akan berkecai. Akhir sekali bakar le kek selama 2-3 jam dgn api atas & bawah dengan kepanasan 150C. Selalu periksa, kalau kek nampak hangus diatas, kurangkan kepanasan ke 130C.

No comments: