Monday, November 5, 2007

Mee Udang

Resepi Mat Gebu yg diambil dr MyResipi. Cuba minggu lepas. Mat.. mmg sodap bangat. Lepas ni mesti menjadi menu family le pulak...

Bahan Untuk Stok Udang:
1 kg udang sederhana besar (kupas kulit dan buang urat belakang udang, asingkan kulitnya)
1 batang saleri (potong besar2)
1 batang lobak merah (potong besar2)
1 biji bawang besar (dibelah 4)
2 ulas bawang putih, cincang halus

Bahan Untuk Kuah:
3 camca besar cili kisar
4 ulas bawang putih (diketuk)
2 biji bawang besar (kisar)
5 biji bawang merah kecil (kisar)
Gula
1 kiub pati ikan bilis maggie
Garam dan serbuk perasa (jika suka)

Bahan Sambal:
1 cawan cili kisar
2 ulas bawang putih (cincang halus)
2 - 3 camca besar kicap cair
2 camca besar sos tiram
1 camca besar gula
Minyak utk menumis

Bahan Lain:
Mee kuning dan Bihun secukupnya
4 - 5 biji telur rebus (belah 2)
Taugeh, dicelur
Hirisan daun sup/bawang
Bawang goreng
Limau kasturi/Lemon

Cara-cara:
Stok Udang:
Kulit udang dicuci bersih dan toskan. Dalam periuk, panaskan 2 camca besar minyak dan tumis bawang putih hingga wangi, masukkan kulit udang dan kacau goreng hingga bertukar warna. Tuang 2-3 liter air dan masukkan batang saleri, bawang besar dan lobak merah. Renih 1 - 1 1/2 jam dengan api perlahan. Kemudian tapis stok tadi, kisar kulit udang bersama saleri, bawang besar dan lobak merah hingga halus. Tapis dan ketepikan jusnya & hampasnya dibuang.

Kuah:
Udang yang telah dibuang urat belakang tadi, dicuci bersih dan gaul dgn sedikit garam. Goreng dalam minyak hingga udang bertukar warna, angkat dan toskan (ketepikan untuk diguna kemudian). Tuang lebih kurang 1/2 cawan minyak gorengan udang tadi dalam periuk dan tumis bawang putih hingga wangi, masukkan cili kisar dan goreng sebentar, kemudian masukkan bawang besar dan bawang merah kecil yang dikisar tadi. Tumis hingga pecah minyak. Tuang stok udang dan jusnya tadi. Gaul hingga sebati. Masukkan kiub ikan bilis maggie, gula, biar mendidih. Sesuaikan rasa masin, manis & serbuk perasanya.

Sambal:
Tumis bawang putih hingga wangi, masukkan cili kisar, sos tiram dan kicap cair, masak hingga pecah minyak. Masukkan gula dan kacau hingga rata. Masak sambal hingga garing dan naik bau.

Penyediaan Mee:
Celur bihun hingga lembut, begitu juga mee kuning. Dalam mangkuk, masukkan sedikit mee hoon dan mee kuning, tabur taugeh. Tuang kuah hingga hampir memenuhi mangkuk, hias dengan telur rebus, udang goreng, hirisan daun sup/bawang, bawang goreng dan perah limau kasturi/lemon. Sudukan sambal ke dalam mee. Sedia utk dingapppp...

No comments: